måndag 24 september 2012

Hobbyguiden - Material

Avsikten med denna del av basement dwellers hobbyguide är att peka ut alternativa märken som gör samma sak som hobbymärkena (ibland är innehållet exakt det samma) fast till betydligt lägre pris. Jag vill påpeka att jag inte har fått någon kompensation på något sätt för att kompilera denna lista. Är det någon som har tips på saker jag missat är ni välkomna att lägga till dem genom kommentarer så lägger jag till dem i listan. Klicka på bilderna för att förstora dem.

Primer

Claes Ohlsons CRC (grå) akrylprimer 500ml för 69:- vilket är halva priset mot GW räknat på mängd. Jag har själv jagat en alternativ primer till vettigt pris i Sverige ett bra tag och provat en och annan vilket tidigare mest lett till besvikelse. Games Workshops primer är som allt annat de saluför en ompacketerad produkt, i detta fallet en bilprimer. I andra länder används Duplicolor och Krylon flitigt, samt Testors Dullcote som numera är förbjudet här (så vitt jag vet).
Klicka på läs mer för hela listan.



Superlim

Biltema stor flaska Superlim med activatorspray 39:90:- Trögflytande som även fungerar på porösa material.
Biltema Superlim gelvariant 22:90:-

Epoxylim

Biltema Snabb-Epoxy 29:90:- Transparent, tvåkomponentslim som fyller håligheter och ger extra starka fogar. För sten, glas, metall, keramik, trä, glasfiber, hårdplast m.m. Fäster på ca 5 min. 21 + 21 g.

Trälim

Biltema Trälim för inomhusbruk 0,2liter 19:90, 0,75liter 39:90:-
Byggmax Trälim för inomhusbruk 0,75liter 32:95:-

Modelleringsmassa

Biltema Snickerispackel FINE 400ml 24:90:- krymper något, men otroligt finkornigt och följsamt. Kan användas istället för vilken annan dyr modelleringsmassa som helst.

Lack

Future Clear Floor Polish har man ju hört otroligt mycket gott om. Den finns i Sverige och distribueras här av Johnson och heter numera "Pledge Extra Protection Wax" 500ml. Jag köpte min flaska på ICA när det hette Pledge KlarPolish och kostade c:a 60:- Kan airbrushas och penslas.

Skulpteringsverktyg

Först och främst ska ni be er tandläkare om att spara gamla verktyg till er. De slängs nämligen när de anses för slitna för offrens munnar. Bättre verktyg (och billigare) är svårt att hitta. Vill ni ändå köpa så rekommenderar jag en
Jula Verktygssats för avlödning/reparation 45:- som är ett förvånansvärt bra startkit för skulptering av detaljer. Med viss bearbetning är alla 12 verktyg (6 dubbelsidiga) användbara, men de bästa är redan användbara som de är.

Borrar

Borrbits för hobbyborr/pinnchuck i 2-pack finns tillgängligt till bra pris på Biltema samt Jula. Finns även begränsad tillgång i basewerx shopen.

Aluminiumnät

Plastic Padding Aluminiumnät 200x250mm 29:- Helt perfekt storlek på maskorna för att skapa nutida inhägnader eller industriplattformer med "gallergolv".

Järntråd

Byggmax Spoltråd 0,6mm diameter (gissningsvis 30m) 8:95:- Oslagbart som trädarmatur och armatur för miniatyrer i allmänhet. Oumbärligt skulle jag säga och oslagbart pris.

Biltema Järntråd 0,7mm diameter 2x30m 39:90:-

Najtråd

Byggmax Najtråd 200 gram metalltråd 1,5mm (uppmätt med skjutmått) diameter 8:95:- Mycket prisvärd och lättarbetad metalltråd som inte rostar. Perfekt för att bygga armaturer med. Den är nog aningen för mjukt för "pinning" av stora tunga saker, men fungerar utmärkt som guidestift.

Vajer/Wire

Biltema Stålwire 1,5mm diameter 10m 39:90:- Bra mycket billigare än allt med ett "märke" på...

Sandpapper

Byggmax sandpapper c:a A4 i kornighet 60 - 180 3:00:- Bra pris om man bara behöver ett fåtal ark.

Förstoringsglas

Jula Reparationsstativ Meec Tools 45:- Avsett för lödning, men lämpar sig minst lika bra för små modelljobb.

Denna lista kommer uppdateras allt eftersom. Den är en del av basement dwellers hobbyguide som jag kommer länka till allt eftersom den växer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar